سئو چیست و چگونه می تواند به وب سایت شما کمک کند

سئو چیست و چگونه شروع کنیم؟ گام به گام تا صفحه یک گوگل

سئوی فنی عملکرد و ساختار وب‌سایت را بهتر می‌کند و سئوی خارجی روی دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر تمرکز دارد. بدون محتوای باکیفیت و بهینه‌سازی صحیح برای موتورهای جستجو، وب‌سایت‌ها قادر به جذب مخاطبان و حفظ آن‌ها نخواهند بود. تولید محتوای جذاب و هدفمند، باعث افزایش تعامل کاربران و بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو می‌شود. در عین حال، سئو تکنیکال و بهینه‌سازی محتوا به کسب رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو کمک می‌کند و بازدیدهای هدفمندتری را به سمت سایت هدایت می‌کند. این دو حوزه در کنار هم، پایه‌ای قوی برای موفقیت در بازاریابی آنلاین و رشد کسب‌وکارها فراهم می‌کنند.

مطمئن شوید این اطلاعات با NAP موجود در دایرکتوری‌ها (Directory) و Google My Business یکسان است. از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را در Google و دیگر پلتفرم‌ها ثبت کنند. چون هدف گوگل دنس، ارزیابی و رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس کیفیت فعلی است. بک‌لینک گرفتن از وب‌سایت معتبر و مرتبط، شگرد دیگری برای عبور از معرکه گوگل دنس و سئو است. در حال حاضر گوگل نسخه اصلی صفحات را نسخه موبایل درنظر می‌گیرد و درصورتی که سایت شما در دسکتاپ با سرعت مناسبی بارگذاری شود ولی در گوشی موبایل از سرعت خوبی برخوردار نباشد، گوگل سرعت صفحه سایت را کند لحاظ خواهد کرد.

آن‌ها همچنین یاد می‌گیرند که چگونه از ابزارهای سئو برای نظارت بر ترافیک وب سایت، بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل داده‌های وب سایت استفاده کنند. Off Page Seo (سئوی خارج از صفحات) تمام فعالیت‌هایی است که با هدف ارتقای رتبه صفحات در موتورهای جستجو، خارج از وب سایت انجام می‌گیرد. یک سایت با بک لینک‌های باارزش بیشتر، معمولا رتبه بهتری در مقایسه با وب سایتی مشابه با بک لینک‌های کمتر می‌گیرد. موتورهای جستجو بک لینک‌ها را نشانه محتوای باکیفیت قابل ارجاع و استناد درنظر می‌گیرند. اما بسیاری  Off Page Seo  را همان لینک سازی می‌پندارند درحالی‌که اینگونه نیست و لینک سازی فقط بخش اعظمی از این شیوه بهینه سازی را تشکیل می‌دهد. برای مثال، مواردی ازقبیل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و نام تجاری نیز جزو سئوی خارجی محسوب می‌شود و اهمیت بسیاری دارد.

این اطلاعات می‌توانند در صفحه تماس با ما، فوتر سایت یا بیانیه‌های خبری درج شوند. BrightLocal با ارائه گزارش‌های دقیق و مدیریت یکپارچه، تمام نیازهای سئو محلی شما را پوشش می‌دهد. از ابزارهایی مانند Google Analytics و ابزارهای مدیریت سئو برای بهینه‌سازی بیشتر استراتژی خود استفاده کنید. در مقابل، دریافت تعداد زیادی بک‌لینک در مدت‌زمانی محدود یا لینک گرفتن از منابع مرزعه‌های لینک و منابع غیرمرتبط، احتمالاً حتی بعد از پایان رقص گوگل هم منجر به رتبه‌های پایین‌تر می‌شود. ممکن است افت رتبه ناگهانی شما را وحشت‌زده کرده و استراتژی‌هایتان را برایتان زیر سؤال ببرد.

این کار سبب می‌شود که کاربر و خواننده حس بهتری نسبت به سایت و محتوا پیدا کند و تعامل بهتری با سایت برقرار کند. خرید گواهی SSL و نصب روی دامنه سایت که از طریق شرکت هاستینگ انجام می‌گیرد، یکی از عوملی است که برروی انتخاب کاربر تاثیر مستقیم می‌گذارد. پس از نصب SSL روی سایت، یک قفل در کنار نام دامنه شما نمایش داده می‌شود و در ضمن پروتکل سایت شما از http به https تبدیل خواهدشد که s مخفف کلمه Secure یعنی امن‌بودن می‌باشد. سپس مخاطبان هدف خود را بشناسید و با جمع‌بندی و استراتژی درست اقدام به تولید محتوا کنید. آنالیز رقبا می‌بایست به طور مرتب و ماهیانه انجام گیرد و کوچکترین اقدام آنها می‌بایست با عکس‌العمل سایت شما همراه باشد. مجموع این عوامل سبب می‌گردد که گوگل به مرور زمان حساسیت بیشتری روی صفحه شما نشان دهد و درصورت مکرر بودن این موضوع، به مرور از صفحه نتایج حذف خواهید شد.

برای آموزش سئو می‌توانید کاربر را با یک لینک، به صفحه مربوطه راهنمایی کنید. نرخ پرش یا Bounce Rate درصد کاربران را نشان می‌دهد که به یکی از صفحات سایت وارد شده و بدون اینکه عکس‌العملی نشان دهند و یا بین صفحات جابجا شوند و کلیک کنند، از صفحه خارج شوند. تکنیک‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با پیاده‌سازی آنها نرخ پرش را کاهش دهید. توصیه می‌کنیم حتما به صفحه مربوط به کاهش نرخ پرش مراجعه و با پیاده‌سازی صحیح آنها، تعامل کاربران با سایت خود را افزایش دهید. این موضوع را درنظر داشته باشید، زمانی که از سئو و بهینه‌سازی سایت صحبت می‌شود، دقیقا به نتایج ارگانیک اشاره می‌کنیم. به عبارت دیگر، سئو به زبان ساده یعنی بدست آوردن جایگاه در نتایج ارگانیک.

اسکیمای سئوی محلی یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو محلی است که با افزودن داده‌های ساختاریافته به وب‌سایت، اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار شما (مانند آدرس، شماره تماس و نظرات) را به موتورهای جستجو ارائه می‌دهد. این کار باعث بهبود نمایش اطلاعات در نتایج جستجوی محلی و افزایش شانس جذب مشتریان محلی می‌شود. ابزار سئو جامع و کاربرپسند است که برای بهبود استراتژی‌های موتورهای جستجو طراحی شده است. این ابزار با ویژگی‌هایی مانند تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، بررسی بک‌لینک‌ها و ارزیابی محتوا به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرده، عملکرد رقبا را تحلیل کنید و مشکلات فنی سایت را شناسایی کنید. با استفاده از Ubersuggest، می‌توانید به‌راحتی بهبود سئو و افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت خود را مدیریت کنید.

سِئو کلاه سفید بهترین و پایدارترین روش برای بهبود رتبه در نتایج جستجو است. On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo  علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگ‌ها و تصاویر است. با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردی‌تر و باارزش‌تر می‌سازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است.

در صورت سپردن پروژه سئو به یک تیم متخصص، رشد و رسیدن به صدر نتایج گوگل، از همیشه به کسب‌وکار نزدیک‌تر خواهد بود. سئو کلاه خاکستری، هم کلاه سیاه است و هم کلاه سفید؛ چیزی بین هر دوی این موارد. در سئو کلاه خاکستری، متخصص سئو ابایی از انجام اقدامات سئو کلاه سیاه تا حد معمول ندارد اما بیشتر اقدامات در حوزه سئو کلاه سفید هستند. در این استراتژی، تنها چند قدم وارد حوزه سئو کلاه سیاه می‌شویم و در مواقع نیاز، از آن استفاده می‌کنیم. این معیار را به‌طور دقیق با عدد مشخصی نمی‌توان سنجید اما از نظر برخی متخصصین سئو، با افزایش کیفیت ورودی سایت، باید زمان حضور کاربر در سایت یا نرخ تبدیل سایت بیشتر شود.

موتورهای جستجو از برنامه‌هایی به نام عنکبوت، ربات یا خزنده برای مشاهده و بررسی صفحات وب‌سایت‌ها در اینترنت استفاده می‌کنند. گوگل با داشتن بیش از ۹۰ درصد سهم بازار در جستجوی اینترنت، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان شناخته می‌شود. موتورهای جستجو اغلب الگوریتم‌های خود را به‌منظور تجربه بهتر کاربر تغییر می‌دهند و هدف آن‌ها درک نحوه جستجوی کاربران و دادن بهترین پاسخ به درخواست آن‌هاست. تبلیغات گوگلی به این صورت است که کاربر کلمه کلیدی را سرچ می‌کند و شما در اولین نتیجه حتی بالاتر از نتایج سئویی گوگل نمایش داده می‌شوید و این باعث می‌شود بعد از سئو شما از طریق تبلیغات نیز ورودی بگیرید. تبلیغات گوگل به‌صورت کلیکی می‌باشد که هزینه شمارا برای تبلیغات به‌شدت کاهش می‌دهد.

اگر برندینگ برای کسب‌وکار شما اولویت دارد، حتما باید به فکر سئو باشید و تحت هیچ شرایطی نباید در این حوزه، رقابت را واگذار کنید. نقش کیفیت محتوا در سئو چیست؟ این سوال مهمی است که مدیران وب‌سایت‌ها برای افزایش بازدید سایت باید به دنبال پاسخ آن باشند. به همین دلیل فناوری هوشمندانه تعبیه شده در الگوریتم‌ها، تشخیص می‌دهد که کدام صفحات تخصص و اعتبار بیشتری را در رابطه با هدف کلیدی مورد توجه قرار می‌دهند. موتورهای جستجو از طریق لینک‌هایی که از وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند و همچنین از طریق نقشه سایت (sitemap) که حاوی لیستی از تمام صفحات وب‌سایت شما است، به صفحات شما دسترسی پیدا می‌کنند. سایت‌های اسپم تعداد صفحات بسیار زیادی دارند؛ اما تعداد صفحات مفید آن‌ها بسیار کم است. افزودن به تعداد صفحات مفید سایت و تولید محتوای جدید، باکیفیت و مرتبط به بهبود اعتبار و سئوی سایت کمک می‌کند.

حتما شما هم بسیار از گوگل استفاده کرده اید و حتی گوگل و موتور جستجو را به عنوان واژه های مترادف به کار میبرید. موتورهای جستجوی دیگری هم مانند بینگ، یاهو، یاندکس وجود دارند در مقاله  موتور جستجو چیست و انواع موتورهای جستجو ایرانی و خارجی، موتورهای جستجو را به طور کامل آن ها را معرفی کرده ایم. به طور کل اما بدانید که بیشترین استفاده در بین موتورهای جستجو از گوگل است و در ایران معمولاً سئو برای گوگل انجام می شود. دریافت بک‌لینک از طریق رپورتاژ آگهی را هم که در بخش سئوی کلاه خاکستری توضیح دادیم. رپورتاژ آگهی نه‌تنها رتبهٔ سایت شما را تکان می‌دهد، بلکه نوعی تبلیغ برای کسب‌وکارتان هم است.

بهینه‌سازی Core Web Vitals، استفاده از طراحی موبایل‌محور (Mobile-First Design) و کاهش زمان بارگذاری صفحه (Page Load Speed) از ضروریات سئو در ۲۰۲۵ هستند. عوامل مختلفی از جمله بهینه‌سازی صفحه کسب‌وکار در نقشه گوگل، کسب نظرات مثبت مشتریان، استفاده از کلمات کلیدی محلی و داشتن یک وب‌سایت واکنشگرا بر سئو محلی تأثیر می‌گذارند. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند ساختار سایت شما را بهتر درک کنند و همچنین کاربران را به اطلاعات مرتبط هدایت می‌کند. لینک بیلدینگ یا لینک سازی در سئو سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که لینک‌ها می‌توانند مقداری از اعتبار صفحه مبدا را به صفحه مقصد منتقل سازد. هدف از ایجاد لینک، دستیابی کاربر و موتورهای جستجو به صفحات دیگر می‌باشد.

گوگل از الگوریتم‌های SpamBrain برای تشخیص محتوای اسپم (Spam) و غیرارزشمند استفاده می‌کند، بنابراین مقالاتی که بدون ارزش‌افزوده تولید شوند، ممکن است به‌راحتی دچار افت رتبه شوند. برای موفقیت در سئو ۲۰۲۵، کسب‌وکارها باید از AI برای تحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی محتوا استفاده کنند، اما همچنان نقش خلاقیت و ارزش انسانی در محتوا بسیار حیاتی خواهد بود. منظور از ترافیک و جستجویی که با SEO وارد می شود، همان نتایج ارگانیک جستجو هستند و با نتایج تبلیغاتی و پولی فرق دارند. خیر، سئو شامل مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و اقدامات است که به‌طور کلی به بهبود عملکرد سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند. این شامل بهینه‌سازی صفحات (On-Page SEO)، لینک‌سازی (Off-Page SEO)، تولید محتوای با کیفیت، بهینه‌سازی فنی سایت (مثل سرعت بارگذاری و ساختار URL)، و استفاده از داده‌های ساختاری (Structured Data) است.

تکنیک‌ها و روش‌هایی که برای سئو وب‌سایتهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اصولا از هم متفاوت هستند. برای مثال روشی که شما برای سئو یک وب‌سایت آرایشی و بهداشتی پیاده می‌کنید، با وب‌سایت دیگری که در زمینه گردشگری است، کاملا از هم تفاوت دارد. از دیگر مواردی که عنوان سئو شما را جذاب و بهینه می‌کند، استفاده از عدد یا عباراتی مانند بهترین، راهنما، راهکار و جزئیاتی از این دست می‌باشد. در هنگام نوشتن عنوان محتوای خود توجه کنید که تعداد حروف کمتر از 55 کاراکتر نبوده و حتما آن را با تگ h1  نشان دهید. عامل‌های مهمی در رتبه‌بندی سایت وجود دارند که باید به آنها توجه کنید.

شما می‌توانید این عبارات را جستجو نمایید (ترجیحا در موتورجستجوی گوگل)، تا بارقبای خود را در این حوزه آشنا شوید و شروع به آنالیز آنها کنید. در این میان ممکن است با عبارات دیگری نیز مواجه شوید که برای سایت شما، سودآوری به همراه خواهد داشت. همچنین درصورتی که شما سابقه فروش به صورت حضوری را داشته‌اید، این تجربه کمک شایانی به شما خواهدکرد. در هر حوزه و کسب و کاری تعدادی عبارت وجود دارد که برای وبسایت سودآوری دارند. یکی از عوامل موثر در سئو سایت تاثیرگذار است از نقشه سایت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌باشد.

کسب بک‌لینک‌های معتبر از سایت‌های دیگر، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از روش‌های مختلف برای افزایش اعتبار وب‌سایت. سئو خارجی شامل فعالیت‌هایی مانند لینک‌سازی، اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی، مطبوعات و تبلیغات خارجی می‌شود. به عنوان مثال شما می‌توانید با تبلیغات در اینستاگرام و انتشار لینک صفحات مهم وبسایت خود در این شبکه اجتماعی‏، ترافیک سایت خود را افزایش دهید. موتور جستجو گوگل، یکی از شناخته‌شده‌ترین موتورهای جستجو در جهان است که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است. این موتور جستجو با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، صفحات وب را بررسی کرده و نتایج متناسب با جستجوهای کاربران را به نمایش می‌گذارد.

یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید در یادگیری سئو انجام دهید، درک آن به‌عنوان یک نوع خدمات مشتری است. در واقع، به‌روزرسانی الگوریتم محتوای مفید آن‌ها در سال ۲۰۲۲ به‌طور عمده بر روی نحوهٔ پاداش‌دهی به سایت‌هایی تمرکز داشت که به طور مداوم محتوای واقعی و مفیدی را برای جست‌وجوگران منتشر می‌کنند. برای دهه‌ها، گوگل از مالکان سایت خواسته است تا محتوای خود را برای مردم و نه برای موتورهای جستجو ایجاد کنند. یکی دیگر از زمینه‌های مهم در بهینه‌سازی فنی، داده‌های ساختاریافته یا schema است. اضافه کردن این کد به وب‌سایت شما می‌تواند به موتورهای جستجو در فهم بهتر محتوای شما کمک کند و ظاهر وب‌سایت شما در نتایج جستجو را بهبود بخشد.

البته گفتنی است که الگوریتم‌های جدید گوگل مانند BERT و MUM، این توانایی را دارند که معنای متن را درک کنند و به راحتی بتوانند محتوای با کیفیت را از محتوای اسپم تشخیص دهند. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword stuffing) از تکنیک‌های قدیمی است که در سئو اعتبار ندارد و اغلب در سایت‌های اسپم برای کسب رتبه بهتر دیده می‌شود. استفاده از این روش باعث تجربه کاربری ضعیف، کاهش اعتماد، کاهش رتبه در نتایج جستجو، کاهش ترافیک سایت، جریمه‌های گوگل و عدم هماهنگی با الگوریتم‌های گوگل می‌شود. اسپم اسکور برای سئو سایت اهمیت ویژه‌ای دارد و اطلاعات ارزشمندی را به دارنده سایت ارائه می‌دهد. این امتیاز بر اساس تحلیل رفتارها و ویژگی‌های سایت مشخص می‌شود و بر سئو و رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو به صورت مستقیم تأثیرگذار است. به بیان کلی، این ابزاری کلیدی به دارنده سایت کمک می‌کند تا بخش‌های پرخطر سایت خود را شناسایی کند و مشکلات آن را تشخیص دهد.

شما علاقه‌ای به سئو ندارید، ظرفیت تیم شما تکمیل است و نمی‌توانید از بودجه برای استخدام شخصی که به‌طور تمام‌وقت وظایف سئوی سایت شما را برعهده می‌گیرد، استفاده کنید. حال چه باید کرد؟ بهترین راه برای شما این است که سئو را به یک مشاور معتبر برون‌سپاری کنید. چرا؟ اول اینکه یک مشاور سئوی معتبر، در ارائۀ ترافیک ارگانیک و معیارهای مختلف به کسب‌وکارها مهارت بالایی دارد. آن‌ها این کار را روزبه‌روز انجام می‌دهند؛ بنابراین نیازی به زمانی اضافه که شما یا یکی از اعضای تیمتان برای یادگیری اصول اولیه نیاز دارید، نخواهد بود. امتیازها از 1 تا 100 متغیر است و هرچه نمرۀ شما بالاتر باشد، سایت شما از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

اما چطور؟ بهترین ابزار طراحی سایت دنیا را ساخته‌ایم که بیش از ۱۵۰۰۰ وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند. هر دو در مکانی مناسب و موردنیاز قرار می‌گیرند یا حتی ممکن است تکی موردنیاز باشند؛ پس هیچ یک از آنها از دیگری بهتر نیست و درواقع هرکدام دارای انواع ویژگی و خصوصیاتی هستند. پروسه سئو به معنای دریافت بازدید کننده و ترافیک برای سایت شما از طریق نتایج جستجوی موتور های جستجوگر بصورت رایگان و کاملا طبیعی می باشد. روزهایی که کلمات کلیدی تنها تکنیک مهم سئو بودند، گذشته است؛ اما این بدان معنا نیست که آن‌ها همچنان حیاتی نباشند. تفاوت در این است که امروزه کلمات کلیدی ‌باید به‌خوبی مورد تحقیق قرار گیرند، به‌دقت انتخاب شوند و خردمندانه در محتوای شما مورد استفاده قرار گیرند تا تأثیرگذار باشند.

هدینگ‌های صفحه از H1 تا H6 تقسیم‌بندی می‌شوند که هرچه به عدد 6 نزدیک‌تر شویم، اهمیت پاراگراف پیش‌رو کمتر خواهد شد. معمولا در یک صفحه از سایت H1 به عنوان عنوان یک صفحه نشانه‌گذاری می‌شود. مطالبی را که به‌صورت تیمی در وی‌پدیا (بلاگ صباویژن) تولید و منتشر می‌کنیم، با نام «تیم محتوایی وی‌پدیا» منتشر می‌شود.ما تلاش می‌کنیم تا مخاطبان‌مان از سرزدن به وی‌پدیا لذت ببرند و یاد بگیرند. چه خودتان روی سئو کار کنید، چه آن را به یکی دیگر از اعضای تیم واگذار کنید و یا آن را به‌طور کامل برون‌سپاری کنید، باید ابتدا دربارۀ تصمیمی که می‌خواهید بگیرید، خوب فکر کنید. بیدینگ دستی کار پیچیده‌ای است و به بررسی و به‌روزرسانی لحظه‌ای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود.

با توجه‌ به اینکه هنوز پوشش 100درصدی بین نتایج جستجو و AIO وجود ندارد؛ اما این امکان وجود دارد که با ارائه محتوای ارزشمند و جدید، شانس بیشتری برای دیده‌شدن در بخش مرور هوش مصنوعی پیدا کنید. در واقع گوگل به محتوای کپی‌شده و تکراری اهمیتی نمی‌دهد، بلکه به دنبال محتوای نوآورانه و منحصربه‌فرد است. با این حال، برای پیگیری رتبه‌بندی‌ها و دیده شدن مرورهای هوش مصنوعی در نتایج جستجو برای کلیدواژه‌های مهم، می‌توانید از ابزارهای سئو استفاده کنید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که ببینید آیا برای کلیدواژه‌های خاص، AI Overviews در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود یا خیر و آیا سایت شما در آن‌ها رتبه دارد. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید روند تغییرات مرور هوش مصنوعی را در طول زمان مشاهده کنید و تاثیر آن را بر روی دیدگاه‌های سایت خود اندازه‌ بگیرد. تحقیقی از Rich Sanger و Authoritas نشان داد که مرور هوش مصنوعی احتمالاً محتواهایی با رتبه بالاتر را برای نمایش انتخاب می‌کند.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/